Dinsdag 1 september. Na twee maanden vakantie staan de leerlingen van PAleiS met hun boardingpass in de hand in een lange rij aan de check-in bij de schoolpoort. Na grondige controle van documenten en bagage worden ze vriendelijk doorverwezen naar de gate voor hun vlucht. Op de speelplaats wachten piloten (=meesters) en stewardessen (=juffen) met een brede smile achter hun mondmasker op hun passagiers.
Dan klinkt het signaal voor vertrek. Het boordpersoneel geeft nog kort enkele richtlijnen voor een behouden vlucht. Dan stijgt het ene na het andere denkbeeldige vliegtuig op richting nieuwe schooljaar met als thema: PAleiS, de wereld rond!


Het eerste werk in de klas is het verdelen van de plaatsen. Dat gaat vrij vlot. Eén klasgenoot duidt een plaats aan en het lot bepaalt dan wie op die plaats mag gaan zitten. Na enkele minuten heeft iedereen een plekje gekregen. Dan spelen we een kennismakingsspel waarbij we onze naam fier in de verf zetten: Coole Karel, Magische Marianna, Sappige Sahil, Tomeloze Tom, Lyrische Lyn, …
Voor de speeltijd leren we elkaar nog wat beter kennen. De meester stelt iedereen een persoonlijke vraag op een papiertje en de leerlingen bedenken een vraag voor de meester. Dan is het hoog tijd om de handen te wassen, het coronavirus is nog steeds onder de mensen. Daarna gaan we naar ons pete- of metekindje van het eerste leerjaar.
Na de speeltijd worden de werkboeken en mappen verdeeld. We schrijven onze naam op de etiketten en bergen ze op in onze bank. Het duurt niet lang of die zit tjokvol. Moeten we dat dit schooljaar allemaal leren en onthouden?
De eerste schooldag werken we ook aan onze verjaardagskalender en de versiering van onze pennendoos. Terwijl we daarmee bezig zijn, komt juf Heleen wat meehelpen. Zij zal dit jaar de taallessen voor haar rekening nemen.
We sluiten de dag af met ‘Magda & Dannie’ en maken zo kennis met de klasregels.
De eerste schooldag zit erop. Het schooljaar is nu echt begonnen.


Het eerste wat we doen als we woensdag de klas binnenkomen, is de verjaardag van Léander vieren. Wij zingen voor hem en hij mag aan het ‘verjaardagsrad’ draaien. Daarna starten de echte lessen: godsdienst, wiskunde en Frans staan op de agenda. Vooral de les Frans is leuk. We frissen onze kennis van het vijfde leerjaar op tijdens een hoekenwerk: teken het maar, bingo, galgje, teksten lezen, … één voor één leuke opdrachten.


Donderdag hebben we voor de eerste keer turnen. Jammer genoeg duurt de les niet lang want tien minuten voor de speeltijd gaan we ons mete-, petekindje ophalen, en daarvoor moeten we nog onze handen wassen. Na de speeltijd komt Juf Heleen in de klas voor de eerste taalles. Het wordt een les begrijpend lezen. Namiddag gaan we naar de computerklas en maken we kennis met meester Kwel. Dat is een website waar we allerlei materiaal vinden om het studeerwerk gemakkelijker te maken.


Vrijdag is een heel gevarieerde dag. We krijgen wiskunde, godsdienst, spelling, Frans (een nieuw unité), maken tijdens de les muzo onze verjaardagskalender verder af en sluiten de dag af met een opdracht in de computerklas. Op één twee drie is het weekend.


Niet te geloven, de eerste schoolweek zit er al op. Als het tegen dit tempo blijft doorgaan, zal het schooljaar er vlug op zitten.
Of loop ik nu echt te hard van stapel?